Senast uppdaterad 2024-08-19
Informationen i detta PM kommer kompletteras/uppdateras löpande, var därför uppmärksam på förändringar och läs detta PM nära in på loppet.
Tävlingsdatum
Lördag 24 augusti 2024.
Anmälan
Alliansloppet 16 & 32 km MOTION och 32km JUNIOR:
449 kr – 4 MAR – 31 MAJ 2024
549 kr – 1 JUN – 17 AUG 2024 – sista ordinarie anmälningsdag
749 kr – 18 AUG – 24 AUG 2024 – Efteranmälan online på RaceID till 30 min innan start.
Max antal deltagare 500 pers/ distans
Alliansloppet 48 km MOTION:
549 kr – 4 MAR – 31 MAJ 2024
649 kr – 1 JUN – 17 AUG 2024 – sista ordinarie anmälningsdag
799 kr – 18 AUG – 24 AUG 2024 – Efteranmälan online på RaceID till 30 min innan start.
Max antal deltagare 1 000 pers.
Alliansloppet Tävling/Elit 48 km
749 kr – 4 MAR – 31 MAJ 2024
899 kr – 1 JUN – 17 AUG 2024 – sista ordinarie anmälningsdag
1099 kr – 18 AUG – 21 AUG 2024 ! Inga efteranmälan online och på plats !
Max antal anmälning plats tävling klass: 150 pers ”Först till kvarn”. Swenor hjul 3 låneskidor och elit nummerväst ingår i anmälningsavgiften.
Observera att för att delta i Alliansloppet Tävling måste man kunna klara loppet på mindre än 2 timmar och 30 minuter. Tidsgränsen för att starta varv 3 (km 32) är 1 timme och 40 minuter.
Information för Juniorer:
NYTT för 2024! Den officiella tävlingsklassen för juniorer är Alliansloppet 32 km Junior. De tre bästa i U20-klassen för damer och herrar belönas med priser.
Observera att juniorer (H17-20, D17-20) födda mellan 2005-2008 har möjlighet att delta i alla distanser i Alliansloppet Motion (16 km, 32 km, 48 km) samt i Alliansloppet Tävling/Elit (48 km). För dessa tävlingar kommer det förmodligen inte att finnas officiella resultatlistor för juniorer.
Uppdaterad information om seedning och godkända hjul
Nya seedningsregler från Vasaloppet har kommit den 1 juli 2024. Ni hittar mer information via länken här.
- Klasser med låneskidor, som tillhandahålls av arrangören, ger seedning till högst led 1. Detta gäller för Alliansloppet 48 km Elit/ Tävlingklass.
- Klasser med egen utrustning ger seedning till högst led 3. Detta gäller för Alliansloppet 48 km Motion.
Information om godkända hjul: här.
Efteranmälan
Från och med söndagen den 18:e augusti är det möjligt att efteranmäla sig online på RaceID till en förhöjd avgift. Efteranmälan är möjlig online via RaceID till lördagen den 24:e augusti – kl.8:30 (30 minuter innan start).
OBS: Ingen efteranmälan till tävlingsklassen.
Viktigt information
From den 1 juli 2023 MÅSTE ALLA som åker en rullskidstävling ha den nya typen av rullskidstruga med en minsta diameter på 30 mm (se typ i bilden nedan)
All info om den nya regeln finns att läsa här: https://www.skidor.com/idrotter/langdakning/nyheter/2022/2022-05-24-information-gallande-nya-tavlingsregler-sommaren-2022
Har ni frågor om den nya regeln är ni välkomna att kontakta seedning@alliansloppet.se
Alliansloppsarenan
Alliansloppsarenan med start och mål är i fallområdet i Trollhättan vid Hansenplatsen och Tunet.
Start
Starten sker på Oscarsbron i södra delen av Alliansloppsarenan.
Startleden är markerade med skyltar.
Banan
Banan följer samma sträckning som tidigare år (se karta nedan).Banan är tydligt uppmärkt med sprejade pilar på asfalten, pilar på stolpar och plastband. Kilometerskyltar visar åkt sträcka från start. Banvakter finns i alla stora korsningar.
OBS!
Vanliga trafikregler gäller – vägarna är EJ avstängda.
Ingen åkning på banan från 5 minuter innan start (”Clear course”).
Gäller även ledare, servicepersonal och supporters.
Höjdprofil
Starttider/Klasser
För detaljerat tidsschema se ”Startförfarande”.
Kl.9:00
Herrar och Damer Motion 48 km
Herrar och Damer JUNIOR TÄVLING 32KM
Kl.9:03
Herrar och Damer Motion 32 km
Herrar och Damer Motion 16 km
kl. 12.15 Damer Elit/Tävling 48 km
kl. 12.45 Herrar Elit/Tävling 48 km
Startförfarande
Startled | Klass | Starttid |
---|---|---|
1 | Motion 48-1 & JUNIOR Tävling 32 | 9:00 |
2 | Motion 48-2 | 9:00 |
3 | Motion 48-3 | 9:00 |
4 | Motion 48-4 | 9:00 |
5 | Motion 48-5 | 9:00 |
6 | Motion 32-1 | 9:03 |
6 | Motion 16-1 | 9:03 |
Startled | Klass | Starttid |
---|---|---|
1 | Damer Elit / Tävling | 12:15 |
Startled | Klass | Starttid |
---|---|---|
1 | Herrar Elit -1 (BIB 1-155) | 12:45 |
2 | Herrar Elit -2 (BIB 156-199) | 12:45 |
3 | Herrar Elite -3 (BIB 200-299) | 12:45 |
SAMTLIGA åkare inom en starttid/klass skall i god tid stå uppställda för start i respektive startled. Efter första start i sin starttid/klass rullar samtliga kvarvarande startled fram så att de främsta i nästkommande två startled står vid startlinjen. När dessa har startat rullar kvarvarande startled fram i väntan på sin start osv.
Det är gott om tid att förflytta sig, så ta det lugnt, visa hänsyn och följ funktionärernas instruktioner.
Seedning
Seedning för Alliansloppet baseras på:
-
- Resultat från Alliansloppet 2023 och Vasaloppet 2024
- Resultat även från Birkebeinerrenet, Tanumsloppet, Nybrorullen, UVK-rullen, Bessmerrullen och Klarälvsloppet.
- Eventuellt FIS-poäng
Parkering
Ingen parkering vid start och mål.
Tävlingsexpedition
Tävlingsexpeditionen finns på Alliansloppsarenaen bredvid nummerlappstältet.
Öppettider:
Fredag 23:e augusti kl. 12:00 – 20:00
Lördag 24:e augusti kl. 7:00 – 17:00
Nummerlappar
Nummerlapp och tidtagningschip hämtas i nummerlappstältet på Alliansloppsarenan.
Nummerlappsutdelningen är öppen:
Fredag 23:e augusti kl. 15:00-20:00
Lördag 24:e augusti kl. 07:00-14:30
Nummerlappar för TÄVLING/ELIT hämtas på LÖRDAG från 9:30
Nummerlapp i motion skall bäras på mage och får inte vikas.
Motion: chip sitter på nummerlappens insida.
Tävling: Nummerlapp att fästa på bröstet samt ett chip att fästa runt vrist
Elit: Nummerlappsvästar samt två chip, ett runt respektive vrist
Tidtagningschip skall fästas enligt instruktion som medföljer chipet.
Dusch/ombyte
Dusch och ombyte tillhandahålls i Arena Älvhögsborg (ca 1 km från start och mål) och är öppen kl 07:00 – 17:00.
Toaletter
Toaletter finns på Alliansloppsarenan.
Väskinlämning
Väskinlämning finns och sker på angiven plats på Alliansloppsarenan.
Säkerhet
Sportmannaskap och allas säkerhet är något vi prioriterar högt och du är en del av den!
Genom att var och en håller ett högt sportmannaskap innan och under tävlingen ser vi tillsammans till att undvika olyckor och sprida en god kultur inom sporten.
För att undvika olyckor i Alliansloppet gäller följande:
- Använd godkänd hjälm och skyddsglasögon.
- Följ direktiv från polis och Alliansloppets funktionärer!
- Använd hjul och övrig utrustning godkänd av Alliansloppet.
- Under loppet, håll till höger på vägen och hindra aldrig någon som vill köra om dig.
- Sakta ner i god tid innan skarpa kurvor!
- Det är inte tillåtet att köra på tävlingsbanan till och från langningszonerna under loppet!
- Vi rekommenderar att ni parkerar bilen på anvisade parkeringsplatser eller lämplig plats och promenerar in till langningszonerna.
- Alliansloppet tillhandahåller extra stavar vid toppen av första backen, efter Båberg samt langningszonen på Alliansloppsarenan.
- Langning av dricka, stavar mm får ej ske utanför uppmärkta langningszoner.
- Om en olycka inträffar är det din skyldighet att stanna och kontrollera om den skadade klarar sig själv eller behöver hjälp. Vid mindre skador ring Alliansloppet sjukvård: Hälsobolaget 0720 – 80 87 30
- Ring 112 och begär ambulans om det är akut!
- Om en allvarlig olycka inträffar kommer loppet att pausas. Stanna på din plats och bilda ett led i den ordning du hade när olyckan inträffade. Avvakta order från tävlingsledningen och eventuell omstart.
Varvning och mål
OBS: För Alliansloppet Elit/Tävling finns ingen varvnings- eller målkorridor utan är hela vägen fri att åka på!
Alliansloppet Motion: varvning sker på Alliansloppsarenan. Håll höger sida av refug vid varvning och håll vänster sida vid målgång.
Banan kommer vara separerad från refugen ca 150 meter innan mållinjen fram till mållinjen. Målgång i fel fålla kan medföra diskvalificering.
Vätska
Vätska kommer erbjudas på två vätskedepåer (se bankartan):
- Vid Båberg (mitt på varvet)
- Efter mållinjen på start- och målområde.
Egen langning kommer endast att vara tillåtet i markerade langningszonerna, ”coaching zone” (se bankartan). Langning utanför dessa leder till diskning.
Endast ”stående langning” tillåten, dvs ej springa/cykla med åkare.
Skräpzoner
I vår ambition för ett hållbart event har vi fem skräpzoner på banan, vid våra två vätskestationer samt efter toppen av Landbergsliden, efter järnvägskorsningen innan Båberg samt på Allévägen (se Littering zone på kartan).
Lånestavar
Om olyckan är framme och din stav skadas erbjuder vi lånestavar vid tre olika stavdepåer (se bankartan):
- På toppen på ”startbacken” (Landbergsliden)
- I uppförsbacken efter Båberg
- Efter mållinjen på Alliansloppsarenan
Dessutom kommer en ”stav-cykel” följa täten av Damer ELIT 48 km och en täten av Herrar ELIT 48 km. Åkare söker själva upp dessa (backar bak och åker upp parallellt) för att erhålla stav.
När en åkare väljer att ta en stav av en funktionär noteras åkarens nummer, Staven skall återlämnas vid Nummerlappsutdelningen. Ej återlämnad stav kommer att faktureras. Den trasiga staven kommer kunna återfås vid Nummerlappsutdelningen, men vi kan inte lova någon exakt tidpunkt. Staven kan även återfås efter tävlingsdagen. Åkare kan lämna personuppgifter vid nummerlappsutlämningen för att senare bli kontaktad.
Egen stavutdelning är endast tillåten i markerade langningszoner, ”coaching zone” (se bankartan). Stavutdelning utanför dessa zoner leder till diskning.
Materialkontroll
Materialkontroll kommer att ske genom stickprov före loppet.
Utmed banan kommer vi filma vissa partier.
Efter loppet kommer de 200 första åkarna kontrolleras och därefter stickprov på övriga.
Samtliga funktionärer har rätt/skyldighet att rapportera åkare som har ”onormal” fart och dessa åkare kommer att kontrolleras extra efter loppet.
Otillåten utrustning/material medför diskning.
Åktidsbegränsning/”Repet”
Brutet lopp
Om du är tvungen att bryta loppet måste du av säkerhetsskäl informera funktionärerna på arenan vid målområdet.
Om du inte anmäler i målet att du bryter betraktas du vara ute i banan och eftersök kommer att ske.
Du får INTE passera mållinjen med chip om du bryter.
Resultatlista
Resultatlista anslås på Alliansloppsarenan samt publiceras på hemsidan.
Protest
Eventuella protester enligt ICR 261 skall inlämnas till tävlingssekreteraren eller en jurymedlem senast 15 min efter att inofficiell resultatlista anslagits på resultattavlan, kostnad 1000 SEK.
Sjukvård
Sjukvårdspersonal finns på Alliansloppsarenan och på stav-cykel utmed banan.
Räddningstjänst och funktionärer är informerade.
Om du behöver hjälp av sjukvårdspersonal ta dig antingen till Alliansloppsarenan eller kontakta en funktionär som tillkallar hjälp.
Sjukvårdspersonalen nås via Hälsobolaget, TEL: 0720 – 80 87 30
Har du egen telefon kan du alltid ringa 112!
Försäkring
Deltagare som är medlemmar i klubb ansluten till Svenska Skidförbundet (SSF) har ett visst försäkringsskydd.
Övriga deltagare är försäkrade via sin anmälan i Alliansloppet.
Avanmälan
Hinder för deltagande medför ej återbetalningsskyldighet för arrangören.
RaceID erbjuder Refund Protect som en extra tjänst för kunder som köper biljetter till ett evenemang på RaceID. Återbetalningsskydd låter deltagare kräva en fullständig återbetalning av sin registreringsavgift (inklusive eventuella extrautrustning och ytterligare produkter som köpts vid registrering) om deltagaren inte kan delta i ditt evenemang på grund av nödsituationer. Processen och återbetalningen täcks och hanteras av Protect Group.
Pris för deltagaren =10% av transaktionssumman.
Inställt arrangemang
Om loppet på grund av extraordinära omständigheter (force majeure) måste ställas in, deltagarna har två val:
- Överför anmälan för 2025.
- Få återbetalning av halva anmälningsavgiften.
Tävlingsform/Tävlingsregler
- Tävlingen sker enligt Svenska Skidförbundets regler.
- Tävlingen genomförs i klassisk teknik, all annan åkning är förbjuden och medför diskvalifikation. Utmed banan finns funktionärer som kontrollerar åktekniken med video. Tävlingen kommer att TV-sändas och en kontrollant kommer att följa TV-bilderna och har rättighet att diska åkare.
- Materialet i de hjul som är godkända att tävla på skall motsvara respektive tillverkares normalhjul benämnda typ 2. Tävlingen följer Svenska Skidförbundets rekommendationer gällande hjul vid rullskidtävlingar. Läs mer om hjul här.
- Minst ett hjul på varje skida måste vara utrustat med backspärr.
- Hjälm och glasögon är obligatoriskt. Vid regn är glasögon frivilligt.
- Stavlängden får högst vara 83 % av skidåkarens kroppslängd plus 2 cm. (se ICR 2020, paragraf 343.8.2 på SSF:s hemsida). Kroppslängden mäts med skidpjäxorna påtagna när åkaren står på en plan yta. Stavlängden mäts från stavspetsen upp till handremmens överkant där den fäster i handtaget. Alla mått avrundas till närmast hela centimeter enligt: mindre än 0,5 cm avrundas nedåt och 0,5 cm eller mer avrundas uppåt,
- Deltagande sker på egen risk och varje anmälan är personlig och kan inte överlåtas
- Åkning sker på allmänna vägar och vanliga trafikregler gäller – Håll till höger.
Stavspetsar
SSF vill göra alla deltagare uppmärksamma på att nya regler gällande stavspetsar har trätt i kraft under sommaren.
Spetsar måste vara utformad enligt följande:
Info Alliansloppet ELIT/ Tävling
Lagledarmöte
Per gemensamt beslut mellan SSF och Alliansloppet genomförs inget fysiskt
lagledarmöte för att minimera smittspridningsrisken.
Det digitala lagledarmöte kommer att genomföras fredag 23 augusti kl. 19:00.
Presentationen kommer att publiceras efter mötet.
Prisutdelning
Officiella Prisceremoni sker efter loppet ca kl 15:15 i målområdet och annonseras av speakern.
För att erhålla prispengar förväntas topp 6 i Herrar samt Damer Alliansloppet 48 km att närvara på prisceremonin efter loppet.
Priser
Placering 1-6 i Herrar och Damer 48 km Alliansloppet ELIT
- 1: SEK 50 000
- 2: SEK 20 000
- 3: SEK 10 000
- 4: SEK 8 000
- 5: SEK 5 000
- 6: SEK 2 000
Spurtpris
Det kommer finnas spurtpriser till bästa dam respektive herr i Herrar samt Damer Elite 48 km.
Landbergsliden varv 2 : Certina klocka
Landbergsliden varv 3 : Certina klocka
Se bankartan för spurtprisernas placering.
Låneskidor
ALLA åkare i Alliansloppet Elit och Tävlingsklass Herrar och Damer48 km kommer att förses med skidor från Alliansloppet: SWENOR hjul nummer 3.
Respektive åkare hämtar själv sina skidor innan start, utlämningen öppnar 11:00 för Damer och 11:30 för Herrar och åkaren ansvarar sedan själv för skidorna fram till start.
För åkare i klass ELIT Dam och Herr BIB 1-100 hämtas skidorna hos SWENOR / ll-agenturer placerade utanför Atlet-tältet.
För åkare i klass ELIT/TÄVLING Herr BIB 101-299 hämtas skidorna hos Rullskidcenter placerade innan startområdet.
Notera att åkaren själv ansvarar för att returnera skidorna efter loppet på samma ställe som de hämtades ut, ej returnerade skidor kommer att debiteras åkaren.
OBS!
Det är respektive åkares ansvar att hämta och ta med skidorna till startledet samt returnera dem efter loppet.
Tävlingsledare och övriga funktionärer
Tävlingsledning:
Tävlingsledare: Fredrik Liljesäter
Tävlingssekreterare: Niclas Lund
Banchef: Tobias Mattsson
Ass Banchef: Magnus Ölme Eriksson
Jury
FIS Technical Delegate (TD): Michel Rainer (ITA)
FIS Assistant TD: Erik Björelind (SWE)
Tävlingsledare: Fredrik Liljesäter (SWE)